Infanteriestraat 120
6822 NJ Arnhem
T 026 324 11 20
info@jeen.nl
Gangbaar of bio: onderscheid met communicatie

Gangbaar of bio: onderscheid met communicatie

Biologisch of gangbaar kiezen. Dit is niet alleen een afweging van de consument maar ook van agrariërs zelf. Welke richting ga ik op en hoe communiceer ik mijn producten naar de consument? Soms lijkt het alsof biologisch en gangbaar op gespannen voet staan met elkaar. Kunnen deze twee niet gewoon naast elkaar bestaan? Blijf je boer door goed te communiceren of verdwijn je in de anonimiteit en verlies je je license to operate?

Dit is een blogpost van stagiaire Lenna van Kollenburg.

Jeen Akkerman werkt bij JEEN

Jeen Akkerman

jeen@jeen.nl | 0651425640

Biologisch is booming

In de laatste vijf jaar is de biologische sector in Nederland hard gegroeid. Het aantal bedrijven is met bijna een kwart gestegen en de (bestaande) bedrijven zijn uitgebreid, waardoor het aantal biologisch gehouden dieren met 66% is gegroeid. Ondanks deze groei, heeft Nederland 500 biologische boeren te weinig om aan de vraag van consumenten te kunnen voldoen. De vraag in ons eigen land naar biologische producten stijgt, maar ook de vraag van Duitsland, ons grootste exportland voor agrarische producten, blijft stijgen. Ondanks deze groei blijven de bio-boeren communiceren met hun omgeving. Zo zetten de biologische agrariërs hun ondernemingen open tijdens de “Lekker naar de Boer” dagen. Op deze manier kan de consument zien, voelen en soms zelfs proeven waar hun product vandaan komt.  

Boer bewust, niet per se bio

Aangezien de vraag naar biologisch groter is dan het aanbod heeft staatssecretaris Martijn van Dam van Economische Zaken de omschakeling vergemakkelijkt: veel meer aandacht gaat tegenwoordig naar de biologische sector dan naar gangbare bedrijven. Terwijl er binnen de gangbare sector ook veel keurmerken zijn waarbij de focus ligt op milieu en beter leven van de dieren, zoals: Milieukeur, Beter Leven, Erkend Streekproduct en veel meer. Om de goede activiteiten van de gangbare landbouw beter te laten landen bij de consument, zette een groep boeren een PR-actie op: Boer Bewust. Agrariërs plaatsen borden aan de randen van hun percelen met de tekst: bewust telen, bewust eten en bewust leven. De boeren zoeken hiermee de positieve dialoog op met de consument. Ze laten zien hoe in de regio van de consument wordt geboerd. En dat is ook een trend: mensen willen voedsel van een lokale bron, eten van dichtbij dus.

Samen verder

Biologisch en gangbaar kunnen prima naast elkaar bestaan. Deze sectoren bedienen allebei een ander type consument. De oude tegenstelling tussen bio en gangbaar verdwijnt. Bio speelt in op de behoefte van mensen die dierenwelzijn en milieubewustzijn hoog in het vaandel hebben, waarbij ze bereid zijn iets meer geld uit te geven. De gangbare sector bedient mensen die zoeken naar een betaalbaar, kwalitatief goed product. De schaal tussen bio en gangbaar wordt een glijdende schaal van biologisch dynamisch tot en met grootschalig-intensief en alle gradaties daartussen. Kortom, je hoeft niet te vechten om die ene consument; ontdek jouw toegevoegde waarde voor jouw type consument. En ga daar over communiceren!

Vlak voor deze handeling las ik in de krant over een omvangrijk vleesschandaal in Brazilië. De politie arresteerde meer dan dertig personen in wat ze ‘Operatie zwak vlees’ hebben gedoopt. Kippenbouten met Salmonella, rundvlees dat drie maanden over de houdbaarheidsdatum is en bedorven varkensworsten als lunch voor schoolkinderen.

Steekpenningen

Verdachte bedrijven, waaronder grote vleesverwerkers als JBS en BRF, ontkennen. Maar de Braziliaanse justitie verdenkt ook deze bedrijven van het betalen van steekpenningen op grote schaal, om zo vleescontroleurs om te kopen." data-share-imageurl="">

Agri & food zijn onmisbaar voor ons leven.
Wereldwijd in bedrijf, elke dag op ons bord.
Dat verdient een goed verhaal.

Meer weten? Bel ons op 026 3241 120 en vraag naar Gijs Gjaltema (gijs@jeen.nl) of Jeen Akkerman (jeen@jeen.nl).